Relationskompetens i specialpedagogiska utbildningar Hur framställs ämnet i kursplaner för specialpedagog- och speciallärarprogram i Sverige?

Main Article Content

Jonas Aspelin
Daniel Östlund

Abstract

Research shows that the quality of the teacher-student relationship is crucial to students’ learning and development, especially for students in need of special support. In Scandinavia, the concept of relational competence is increasingly used to define a teacher’s ability to build supportive relationships. In this article, relational competence is discussed in the context of special education. The article investigastes how relational competence is described in the curriculum for special education teacher training. Syllabuses (n = 142) at all Swedish universities that have programs in special education (n = 11) are included in the analysis, with a focus on the learning goals (n = 857). Content analysis provides both an overall and a more in-depth picture. The first study shows that there are relatively few learning goals relevant to relational competence. For example, the key concepts “relation,” “participation,” and “empathy” are very rarely used, and “care” and “trust” are completely absent. The second study shows, among other findings, that relevant content mainly concerns the special educator as a qualified interlocutor vis-a-vis colleagues. Hardly any goals include teacher–student or teacher–parent relationships. On the whole, the results indicate that relational competence is a neglected topic in this discourse, which also has a fairly narrow focus. The implications of this lack are discussed, and suggestions for improvement are added.

Article Details

How to Cite
Aspelin, J., & Östlund, D. (2020). Relationskompetens i specialpedagogiska utbildningar: Hur framställs ämnet i kursplaner för specialpedagog- och speciallärarprogram i Sverige?. Educare, (2), 117–142. https://doi.org/10.24834/educare.2020.2.6
Section
Articles

References

Ahlberg, A. (2010) Lärande och delaktighet. Lund: Studentlitteratur.

Ahlefeld Nisser von, D. (2014) Specialpedagogers och speciallärares olika roller och uppdrag: skilda föreställningar möts och möter en pedagogisk praktik. Nordic Studies in Education, 34(4): 246-264. DOI: https://doi.org/10.18261/ISSN1891-5949-2014-04-03

Aspelin, J.; Jönsson, A. & Östlund, D. (submitted) ‘It means everything’ Special educators’ perceptions of relationships and relational competence.

Aspelin, J. & Jonsson, A. (2019) Relational competence in teacher education: Concept analysis and report from a pilot study. Teacher Development, 23(2): 264-283. DOI: https://doi.org/10.1080/13664530.2019.1570323

Aspelin, J. (2018) Lärares relationskompetens. Vad är det? Hur kan den utvecklas? Stockholm: Liber.

Aspelin, J. (2013) Var är relationell specialpedagogik? I: Relationell specialpedagogik - i teori och praktik. (Red. J. Aspelin). Kristianstad: Kristianstad University Press.

Bladini, U-B (1990) Från hjälpskolelärare till förändringsagent: svensk speciallärarutbildning 1921-1981 relaterad till specialundervisningens utveckling och förändringar i speciallärarens yrkesuppgifter. Diss. Göteborg: Univ

Clark, C.; Dyson, A. & Millward, A. (Red.) (1998) Theorising special education. London: Routledge.

Cornelius-White, J. (2007) Learner centered teacher-student relationships are effective: A meta-analyses. Review of Educational Research, 77(1): 113-143. DOI: https://doi.org/10.3102/003465430298563

Domfors, L-Å (2000) Döfstumlärare - specialpedagog - lärare för döva och hörselskadade: en lärarutbildnings innehåll och rationalitetsförskjutningar. Diss. Örebro: Univ.

Drugli, M B (2012): Relasjonen laerer og elev. Oslo: Cappelen Damm.

DsU 1986:13. Specialpedagogik i skola och lärarutbildning. Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Dyson, A. (2006) Changes in special education theory from an English perspective. Manchester: University of Manchester.

Emanuelsson, I.; Persson, B. & Rosenqvist, J. (2001) Forskning inom det specialpedagogiska området – en kunskapsöversikt. Stockholm: Skolverket.

Frelin, A. (2010) Teachers’ relational practices and professionality. Diss: Uppsala: Uppsala universitet.

Goffman, E. (1959/1991) Jaget och maskerna. En studie i vardagslivets dramatik. Stockholm: Rabén och Sjögren.

Göransson, K., Lindqvist, G., Klang, N., Magnússon, G., & Nilholm, C. (2015) Speciella yrken? Specialpedagogers och speciallärares arbete och utbildning. En enkätstudie. Forskningsrapport Karlstad University Studies 2015:13. Karlstad: Karlstads universitet.

Göransson, K., Lindqvist, G., Möllås, G., Almqvist, L., & Nilholm, C. (2016) Ideas about occupational roles and inclusive practices among special needs educators and support teachers in Sweden. Educational Review. doi:10.1080/00131911.2016.1237477 DOI: https://doi.org/10.1080/00131911.2016.1237477

Hsieh, H-F. & Shannon, S. (2005) Three approaches to qualitative content analysis. Qualitative Health Research, 15(9): 1277-88. DOI: https://doi.org/10.1177/1049732305276687

Hughes, J. N. (2012): Teacher-student relationships and school adjustment: progress and remaining challenges. Attachment & Human Development. 14 (3) 319-327. DOI: https://doi.org/10.1080/14616734.2012.672288

Jensen, E.; Skibsted, Bengaard, E. & Vedsgaard Christensen, M. (2015) Educating teachers focusing on the development of reflective and relational competences. Educational Research for Policy and Practice, 14(3): 201-212. DOI: https://doi.org/10.1007/s10671-015-9185-0

Mc Whirter, P. T.; Brandes, J.A.; Williams-Diehm, K. & Hackett, S. (2016) Interpersonal and relational orientation among pre-service educators: differential effects on attitudes toward inclusion of students with disabilities. Teacher Development, 20(1): 1-17. DOI: https://doi.org/10.1080/13664530.2015.1111930

Murray, C. & Pianta, R.C. (2007) The importance of Teacher-Student Relationships for Adolescents with High Incidence Disabilities. Theory into Practice, 46(2): 105-112. DOI: https://doi.org/10.1080/00405840701232943

Nordenbo, S-E, et al. (2008) Laererkompetenser og elevers laering i förskole og skole. Ett systematisk review utfört for kunnskapsdepartementet, Oslo. Danish Clearinghouse for Educational Research. Köpenhamn: Danmarks Paedagogiske Universitetsskole.

Persson, B. (1998) Den motsägelsefulla specialpedagogiken. Motiveringar, genomförande och konsekvenser. Göteborg: Specialpedagogiska rapporter, Nr 11.

Pianta, R.C. (1999): Enhancing Relationships Between Children and Teachers. Washington: American Psychological Association. DOI: https://doi.org/10.1037/10314-000

Plantin Ewe, L. (2019) ADHD symptoms and the teacher–student relationship: a systematic literature review. Emotional and Behavioural Difficulties, 24(2):136-155. DOI: https://doi.org/10.1080/13632752.2019.1597562

Regeringens proposition. 1988/1989:4. Om skolans utveckling och styrning.

Ricci, L. A.; Zetlin, A.; Osipova, A.V. (2017) Preservice special educators’ perceptions of collaboration and co-teaching during university fieldwork: Implications for personnel preparation. Teacher Development, 21(5): 687-703. DOI: https://doi.org/10.1080/13664530.2017.1293561

Roorda, D. L.; Koomen, H. M.; Spilt, J. L.; Oort, F. J. (2011) The influence of Affective teacher-student relationships on students’ school engagement and achievement: A meta analytic approach. Review of Educational Research, 81(4): 493-529. DOI: https://doi.org/10.3102/0034654311421793

Rudvall, G. (2001) Lärarutbildningar och lärartjänster under efterkrigstiden. Malmö Högskola.

Sabol, T. J. & Pianta, R. C. (2012): Recent trends in research on teacher-child relationships. Attachment & Human Development, 14(3): 213-231. DOI: https://doi.org/10.1080/14616734.2012.672262

Sandvik, M. (2009) Jag har hittat mig själv och barnen. Barnträdgårdslärares professionella självutveckling genom ett pedagogiskt–psykologiskt interventionsprogram. Diss: Åbo Akademi, Finland.

Skibsted, E. & Matthiesen, N. (Red.) (2016) Relationskompetencer i laereruddannelse og skole. Fredrikshavn: Dafolo.

Skidmore, D. (2004) Inclusion: The dynamic of school development. Maidenhead: Open University Press.

Skolinspektionen (2010) Undervisningen i svenska i grundsärskolan. Rapport 2010:9. Stockholm: Skolinspektionen.

Skolverket. (2014) Fristående skolor för elever i behov av särskilt stöd – en kartläggning. Rapport 409. Stockholm: Skolverket.

SFS 2001:23. Förordning om ändring i högskoleförordningen (1993:100). Stockholm:

Utbildningsdepartementet.

SFS 2007:638. Förordning om ändring i högskoleförordningen (1993:100). Stockholm:

Utbildningsdepartementet.

SFS 2011:688. Förordning om ändring i förordningen (2011:186) om ändring i förordningen (2010:542) om ändring i förordningen (2010:541) om ändring i högskoleförordningen (1993:100). Stockholm: Utbildningsdepartementet.

Takala, M. & Ahl, A. (2014) Special education in Swedish and Finnish schools: seeing DOI: https://doi.org/10.1111/1467-8578.12049

the forest or the trees? British Journal of Special Education, 41(1): 60-81.

Takala, M; Wickman, K.; Uusitalo-Malmivaara, L. & Lundström, A. (2015) Becoming a special educator : Finnish and Swedish students’ views of their future profession. Education Inquiry, 6(1): 25–51. UHÄ, reg nr D1-1452-90. Central utbildningsplan för specialpedagogisk påbyggnadslinje DOI: https://doi.org/10.3402/edui.v6.24329

Wubbels, T. et al. (2012) Interpersonal relationships in education: An overview of contemporary research. Rotterdam: SensePublishers. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-6091-939-8

Östlund, D. (2012) Om speciallärare med inriktning utvecklingsstörning är svaret - vad är då frågan? I: Red. Tomas Barow & Daniel Östlund. Bildning för alla!: en pedagogisk utmaning. 145– 158. Kristianstad: Kristianstad University Press.