Studentinflytande - på pappret?
Abstract
Det finns många förväntningar på kursvärderingar. De formella skrivningarna i högskolelagen säger att studenterna har rätt att utöva inflytande på sin utbildning vilket i förordningen uttryckts genom deras rätt att göra en värdering av kurser. Lärare har önskemål om återkoppling både medan en kurs ges, gärna som en del i ett lärande, och som underlag i ett kursutvecklingsarbete. Värderingarna har också kommit att bli en viktig komponent i kvalitetsarbetet inom universitet och högskolor. Därtill genomgår värderingar en utveckling av digitalisering och automation.
Vi diskuterar i detta bidrag de motsättningar som de olika förväntningarna resulterar i och relaterar dessa till en tanke kring ett partnerskap i utbildningen. I våra slutsatser landar vi i att digitalisering och automation ändå ger oss möjligheter att se kvalitetsarbete och kursutveckling i ett nytt perspektiv där det formella studentinflytandet kan ge ett bra underlag för ett reellt studentinflytande.
Copyright (c) 2020 Ulrica Skagert

Detta verk är licensierat under en
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Bidrag som publiceras i Journal of Teaching and Learning in Higher Education at Malmö University lyder under Creative Commons licens BY-NC 4.0, dvs de är fritt tillgängliga utan kostnad för läsaren och får användas och spridas icke-kommersiellt under villkor att korrekt källhänvisning görs.