Om tidskriften
Journal of Teaching and Learning in Higher Education (JoTL) är en e-tidskrift som är tillgänglig enligt open access-principen. Tidskriften är tänkt att vara ett praktiknära forum för idé- och kunskapsutbyte. Syftet är att dokumentera, sprida och stödja framväxt och utveckling av kunskap om lärande och undervisning inom högre utbildning vid Malmö universitet samt inspirera och uppmuntra till nätverkande och kollegiala sammanhang, såväl inom som utanför det egna universitetet.
Målgruppen är alla som är engagerade i högre utbildning vid Malmö universitet, men tidskriften kan förhoppningsvis även vara en resurs vid andra lärosäten i Sverige och i världen. Alla som är engagerade i högre utbildning är välkomna att ta del av innehållet och uppmuntras att ta kontakt med författare för vidare diskussioner och samarbeten.
Redaktionen välkomnar i första hand bidrag från anställda och studenter vid Malmö universitet. Bidragen förväntas ge fördjupad eller breddad kunskap om lärande och undervisning inom högre utbildning samt bidra till dess utveckling.
Bidrag kan skrivas på svenska eller engelska, men ska alltid ha ett abstract på båda språken.
Bidragen kommer att granskas och bedömas av redaktionen och dess resurspersoner.
Bidrag som publiceras i JoTL lyder under Creative Commons licens BY-NC 4.0. Det innebär att bidragen är fritt tillgängliga utan kostnad för läsaren och får användas och spridas icke-kommersiellt under villkor att korrekt källhänvisning görs. Författaren behåller upphovsrätten till sin publikation.
I syfte att bevara och arkivera tidskriften är JoTL en del av Public Knowledge Preservation Network.