Som en del av insändningsprocessen måste författare kryssa för att bidraget uppfyller följande krav. Bidrag som inte uppfyller kraven kan komma att skickas tillbaka till författaren.
Angående tidigare publicerat material (eller material som lämnats till annan tidskrift för eventuell publicering): JoTL tillåter publicering av tidigare publicerat material i de fall tidskriften där det tidigare var publicerat medger detta. Det är du som författare som ansvarar för att så är fallet.
Bidrag ska lämnas som word-filer (.doc eller .docx). Här finns en wordmall som har de format för rubriker och brödtext med mera som bidragen ska följa.
Ifall ditt bidrag efter granskning godkänns för publicering, kommer du någon gång i processen att behöva placera din text i denna wordmall. Du kan såklart också använda den redan innan du skickar in ditt bidrag.
Referenser följer APA 7.
Alla bidrag som skickas in till JoTL bedöms enligt följande kriterier.
Riktlinjer för författare
Bidragstyper
Bidrag kan vara något av nedanstående.
Vi ser gärna, där det är lämpligt, att man lämnar in bidrag i andra former än skriven text (till exempel med visuellt fokus eller inslag).
Kriterier för bedömning av bidrag till JoTL finns här.
Artikel (max 5000 ord inklusive abstract) Bidrag i artikelform kan vara en metodologiskt eller teoretiskt/konceptuellt inriktad artikel eller litteraturöversikt (review). Bidraget ska genomsyras av ett vetenskapligt angreppssätt samt innehålla en väl definierad frågeställning och koppling till relevant vetenskaplig litteratur. Abstract ska finnas på både svenska och engelska. Granskas av redaktionen.
Reflektion (max 5000 ord inklusive abstract) Denna bidragsform bygger på kritik, analys och frågeställningar utifrån erfarenheter av att bedriva, leda eller studera pedagogisk verksamhet inom högskolan. Utgångspunkter samt beskrivningar av tillstånd och skeenden bör vara väl underbyggda. Abstract ska finnas på både svenska och engelska. Granskas av redaktionen.
Konferensbidrag(max 3000 ord inklusive abstract) JoTL samarbetar med ett antal konferenser, och bidrag från dessa konferenser kan publiceras i JoTL. Bidragen ska genomsyras av ett vetenskapligt angreppssätt samt innehålla en väl definierad frågeställning och koppling till relevant vetenskaplig litteratur. Abstract ska finnas på både svenska och engelska. Granskas av tidskriftens redaktion och vetenskapligt ansvariga för aktuell konferens.
Tidskriftens redaktion avgör om inlämnat bidrag är relevant i förhållande till tidskriftens syfte och inriktning. Tidskriften tillåter återpublicering av texter.
Upphovsrättsdeklaration
Bidrag som publiceras i Journal of Teaching and Learning in Higher Education lyder under Creative Commons licens BY-NC 4.0, dvs de är fritt tillgängliga utan kostnad för läsaren och får användas och spridas icke-kommersiellt under villkor att korrekt källhänvisning görs.