Hur kan man lära ut akademiskt skrivande?
En litteraturöversikt och reflektion över undervisningspraktiker
Abstract
Syftet med denna text är att diskutera former och förutsättningar för studenter att lära sig akademiskt skrivande. Resultaten bygger på en litt-eraturöversikt. Litteraturen analyseras utifrån följande frågor: vilka lärandeteorier kring akademiskt skrivande utgår litteraturen från? Vilka förslag om hur man ska lära ut akademiskt skrivande ges? Resultaten visar att litteraturen ofta utgår från premissen att skrivande är en process, och litteraturen ger framförallt råd om hur man kan lära ut ”processuell kunskap”. Det innebär att litteraturen rekommenderar lärare att skapa lärsituationer där studenter lär sig skrivprocessens olika steg genom att skriva text och reflektera över textens i dialog med läraren eller studentkollegor.
Copyright (c) 2021 Robert Hrelja

Detta verk är licensierat under en
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.
Bidrag som publiceras i Journal of Teaching and Learning in Higher Education at Malmö University lyder under Creative Commons licens BY-NC 4.0, dvs de är fritt tillgängliga utan kostnad för läsaren och får användas och spridas icke-kommersiellt under villkor att korrekt källhänvisning görs.