Medierande verktyg som stöttning av studenters skrivande i högre utbildning
Main Article Content
Abstract
Utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande och teorier om medierande verktyg och utvecklingszoner (Säljö, 2000, 2005; Vygotsky, 1978), är syftet med artikeln att bidra med kunskap inom forskningsfältet ämnesintegrerat skrivande. Utgångspunkten är att studenters skrivande är socialt situerat (Lillis, 2001) och att undervisning om akademisk litteracitet måste ske i de sammanhang där ämneskunskapen kommuniceras (Wingate, 2015). Pedagogiska aktiviteter som diskuteras utgår huvudsakligen från projektet Hållbar pedagogisk grund för studenters läs- och skrivfärdigheter. Denna aktionsbaserade forskning, som genomfördes i kollaborativt samarbete mellan kritiska vänner och ämneslärare, resulterade i förändrade medierande verktyg i form av tre olika stöttningsformer, strukturella, praktiska och konceptuella. Studien visar på behovet av att utveckla medierande verktyg som inledningsvis synliggör studenternas befintliga syn på och grundläggande kunskaper om akademiskt skrivande för att därefter introducera stöttor med fokus på att utveckla det ämnesintegrerade skrivandet. Noga överväganden krävs angående vilka stöttningsformer som ska användas samt hur och när de ska appliceras under en kurs eller utifrån ett progressionsperspektiv i ett utbildningsprogram.
Article Details
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.