ATT TA FRAM GULDET. DRAMA-OCH SPRÅKINTEGRERAD DIDAKTISK DESIGN I HÖGRE UTBILDNING
Main Article Content
Abstract
Syftet med studien är att undersöka och belysa studenters upplevelser av och tankar om drama- och språkintegrerad undervisning. Frågeställningen som studien ska besvara är: Hur iscensätter studenterna sig själva som lärande individer i slutet av kursen? och Vilka språkförmågor och -färdigheter uppger studenterna ha utvecklat under kursen? Studiens teoretiska grund består av teorin om multimodal didaktisk design för lärande (Selander & Kress, 2010). Materialet för studien består av klassrumsobservationer, videoinspelade intervjuer, och gestaltning samt av skrivna reflektionstexter. Resultatet visar att studenterna är skeptiska mot en drama- och språkintegrerad undervisning vid kursens start. I slutet av kursen är de positivt inställda till arbetssättet i intervjuer och i reflektionstexter, men när de gestaltar lärresurser ser de inte gestaltningen som en sådan.
Nyckelord: drama- och språkintegrerad undervisning, gestaltning, högre utbildning, multimodal didaktisk design, , ULV-utbildningen.
Article Details
Detta verk är licensierat under en Creative Commons Erkännande-IckeKommersiell 4.0 Internationell-licens.